A gyerekek és a média

Ezen az oldalon megtudhatja, hogy a tv, a filmek, a reklámok, a számítógépek és a videójátékok hogyan alakítják gyermeke fejlődését, és mit tehet Ön a médiatudatos háztartás kialakításáért.

Harmóniában a televízióval

Az Ön gyermeke azt mondja...

 

Az, hogy a gyerekek hogyan használják a médiát nagyban függ attól, hogy milyenek. Bár nincs két egyforma gyerek, a gyerekek általában ugyanazokon a fejlődési szinteken mennek keresztül. Ezeknek a szinteknek az ismerete segíthet Önnek gyermeke bátorításában, hogy a médiát új és kreatív módon használja.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Biztonságos Internet

 

Otthoni WiFi

 

UPC Smart Guard 1 PC

 

UPC Smart Guard 3 PC  

 
 
 

3-éves kor

 

Az, hogy a gyerekek hogyan használják a médiát nagyban függ attól, hogy milyenek. Bár nincs két egyforma gyerek, a gyerekek általában ugyanazokon a fejlődési szinteken mennek keresztül. Ezeknek a szinteknek az ismerete segíthet Önnek gyermeke bátorításában, hogy a médiát új és kreatív módon használja.

 

Az Ön 3-éves gyermeke azt mondja...

 

Tudok egyszerű történeteket mesélni.
Amit Ön tehet:
Tegyen fel gyermekének konkrét kérdéseket arról, hogy mi van a tévében, a számítógép képernyőjén és a könyvekben. Gyermeke beszámolóját Ön kiegészítheti információkkal, hogy segítsen neki új szavakat tanulni. Például, ha gyermeke azt mondja, „kutya”, Ön azt mondhatja, „igen, a nagy, szőrös kutya.”

 

Szeretem mindig újra hallani és látni ugyanazt a történetet.
Amit Ön tehet: Tegyen fel gyermekének kérdéseket tévéműsorokról, filmekről és szoftverjátékokról – még akkor is, ha olyan kedvencekről van szó, amelyeket már tucatszor látott. Ön lehet, hogy már megjegyezte az adott történetet, de gyermeke még lehet, hogy csak tanulja.

 

Szeretek egyszerű dalokat énekelni és követni tudom a dallamot.
Amit Ön tehet:
Olyan tévéműsorokat és számítógépes tevékenységeket válasszon, amelyek tartalmaznak dalokat és ritmusokat. Biztassa gyermekét, hogy énekeljen és táncoljon, ahelyett, hogy csak figyel. Ne féljen együtt énekelni és táncolni.

 

Meg tudom nevezni és különböztetni az alapszíneket, a pirosat, a kéket, a sárgát és a zöldet. Kezdek formákat tanulni.
Amit Ön tehet:
Tegyen fel gyermekének kérdéseket, miközben a tévét nézi és a számítógépen játszik. Például mutasson a képernyőre, és kérdezze a következőt: „Mi az a szám?” „Az ajtó úgy néz ki, mint egy háromszög vagy mint egy kör?” „Tudod, hogy milyen színű cipőt visel?”

 

Szeretek ki, mit és miért kérdéseket feltenni.
Amit Ön tehet:
Miközben tévéműsorokat néz, szoftverekkel játszik vagy weboldalakra látogat, magyarázza el gyermekének, hogy mi miért történik, kik a szereplők és miért teszi azt, amit tesznek.

 

Érdeklődöm az olyan dolgok iránt, amelyek ugyanolyanok és amelyek másmilyenek.
Amit Ön tehet:
Emelje ki, amikor egy tévészereplő vagy egy állat olyan fizikai tevékenységet végez, amelyet gyermeke is tud – például szökdécselni, ugrálni, lecsúszni egy csúszdán vagy úgy járni, mint egy majom. Azután végezzék együtt a mozdulatsort.

 

Újféleképpen szeretném mozgatni testemet.
Amit Ön tehet:
Olyan tévéműsorokat és számítógépes tevékenységeket válasszon, amelyek dalokat és ritmusokat tartalmaznak. Biztassa gyermekét, hogy énekeljen és táncoljon, ahelyett, hogy csak figyelne. Ne féljen együtt énekelni és táncolni.

 

Szeretek a ház körül segíteni, és egyszerű házimunkákat végezni.
Amit Ön tehet:
Ha le szokta takarni a tévékészüléket, vagy be szokta csukni annak a szekrénynek az ajtaját, amelyben a számítógépet tartja, biztassa gyermekét, hogy vegyen részt ebben a rituáléban.

 

Tudom, hogy fiú vagyok-e vagy lány. Tanulom, hogy mit kell viselniük a fiúknak és a lányoknak, és hogy mit kell tenniük.
Amit Ön tehet:
Kerülje azokat a tévéműsorokat, amelyekben olyan nemi sztereotípiák fordulnak elő, amelyek arra tanítják gyermekét, hogy valami „csak fiúknak való” vagy „csak lányoknak való”. Mondja el gyermekének, hogy a lányok és a fiúk bármik lehetnek, amik csak akarnak, és hozzon konkrét példákat.

 

Szeretek olyan történeteket hallani, amelyek rólam szólnak.
Amit Ön tehet:
Ha rendelkezik saját készítésű videókkal, vagy van egy albuma gyermeke képeivel, nézzék meg őket együtt és beszélgessenek arról, hogy mi történt aznap, amikor a képek készültek.

 

Sok időt töltök azzal, hogy figyelem, mi történik körülöttem.
Amit Ön tehet:
Változtassa a tévénézést tevékenységgé. Tegyen fel gyermekének kérdéseket arról, amit lát és hall.

 

Ha olyan emberek közelében vagyok, akik mások mint én, kíváncsivá válok és kérdezősködni kezdek.
Amit Ön tehet:
Olyan tévéműsorokat, könyveket és szoftvereket válasszon, amelyekben gyermeke más háttérrel rendelkező embereket láthat. Beszéljen neki arról, hogy mi tesz egy kultúrát egyedivé és különlegessé.  

4-éves kor

 

Az, hogy a gyerekek hogy használják a médiát, nagyban függ attól, hogy milyenek. Bár nincs két egyforma gyerek, a gyerekek általában ugyanazokon a fejlődési szinteken mennek keresztül. E szintek ismerete segíthet Önnek gyermeke bátorításában, hogy a médiát új és kreatív módon használja.

 

Az Ön 4-éves gyermeke azt mondja...

 

Megtanultam, hogy a hét legtöbb napján a családom ugyanazokat a dolgokat teszi, ugyanabban a sorrendben.
Amit Ön tehet:
Segítsen gyermekének megérteni, hogy hol illik – és nem illik – bele a tévénézés családja napi és heti rutinjába. Próbáljon következetes lenni.

 

Tudom, hogy mikor magasabb, nagyobb, ugyanakkora vagy több valami, mikor van valami valamin, valamiben, valami alatt és valami felett. Hangosan tudok számolni (de nem mindig a helyes sorrendben), és meg tudok nevezni néhány színt és formát.
Amit Ön tehet:
Olvasson szoftverteszteket és tévé műsorújságokat, hogy olyan tevékenységeket találjon, amelyek fontos szám- és térfogalmakat tanítanak, mint például a számolás, tárgyak sorba állítása a legnagyobbtól a legkisebbig, vagy egy dolog közeliként vagy távoliként való leírása.  Erősítse meg ezeket a fogalmakat, amikor Ön és gyermeke beszélgetnek.

 

Szeretek egyszerű dalokat és rigmusokat énekelni, és értelmetlen szavakat használni.
Amit Ön tehet:
Olyan tévéműsorokat és számítógépes tevékenységeket válasszon, amelyek dalokat és ritmusokat tartalmaznak. Biztassa gyermekét, hogy énekeljen és táncoljon, ahelyett, hogy csak figyel.

 

Néha félek a sötétben és a szörnyektől.
Amit Ön tehet:
Kerülje az olyan tévéműsorokat, amelyek ijesztőek gyermeke számára, különösen közvetlenül lefekvés előtt. Ha megijed, nyugtassa meg, hogy mindenki biztonságban van. Egy ölelés vagy a kedvenc játéka megvigasztalhatják. De ne feledje, ami az egyik gyermeket megijeszti, nem biztos, hogy a testvére vagy a társa számára is ijesztő.

 

Szeretek vicceket mesélni, bár számodra nem biztos, hogy sok értelmük van.
Amit Ön tehet:
Bár néhány tévéműsor két szinten működik – az egyik, amelyik a gyermeknek tetszik, és a másik, amelyik a felnőtteknek tetszik – más műsorokat pedig kizárólag gyerekeknek készítenek, és Önt aligha szórakoztatják. Mégis ügyeljen arra, ami gyermekét megnevetteti és bátorítsa a viccmesélésre.

 

Rengeteg energiám van. Tudok triciklizni, 10-15 cm magasra ugrani, futni, szökdécselni, labdát elkapni és bukfencezni.
Amit Ön tehet:
Amellett, hogy korlátozza azt az időt, amelyet gyermek tévénézéssel és számítógépes játékokkal tölt, vegye rá, hogy mozogjon, másszon, fusson, egyensúlyozzon, dobjon, fára másszon, szökelljen, galoppozzon, szökdécseljen és táncoljon.

 

Figyelek arra, hogy mit csinálnak a lányok, például az anyukák és a nővérek, és mit csinálnak a fiúk, például az apukák és a fivérek.
Amit Ön tehet:
Kerülje azokat a tévéműsorokat, amelyekben olyan nemi sztereotípiák fordulnak elő, amelyek arra tanítják gyermekét, hogy valami „csak fiúknak való” vagy „csak lányoknak való”. Mondja el gyermekének, hogy a lányok is és a fiúk is azok lehetnek, akik csak akarnak.

 

Élénk a fantáziám. Néha nem tudom mi valóságos és mi a kitaláció.
Amit Ön tehet:
Amikor megkéri gyermekét, hogy meséljen Önnek egy történetet – még, ha csak egy tévében, könyvben vagy számítógépes játékban látott dologról is – számítson rá, hogy történetei vadak és túlzóak lehetnek. Próbálja meg nem lebeszélni gyermekét arról, hogy egy történet saját verzióját mondja el.

 

Megértem és követem az egyszerű szabályokat (legalábbis legtöbbször).
Amit Ön tehet:
Egyértelműen mondja el gyermekének, hogy mik a tv és számítógépes szabályok. Például, megmondhatja gyermekének, hogy minden képernyőt kikapcsolunk, amikor eszünk. Legyen következetes.

 

Szeretek beszélni, és összetett párbeszédeket folytatni. Felteszek ki, mit, mikor, miért és hol kérdéseket és válaszolok is rájuk.
Amit Ön tehet:
Változtassa a tévénézést tevékenységgé. Tegyen fel gyermekének kérdéseket a műsorokról és szereplőkről és adjon rá lehetőséget, hogy tévétörténetekre alapozzon képek rajzolásakor. Biztosítson zsírkrétát és papírt és ajánlja fel, hogy képaláírást ír gyermeke rajzaira.

 

Sok dühöt és frusztrációt érzek néha – általában tudom, hogyan használjam a szavakat az ökleim helyett.
Amit Ön tehet:
Kerülje az olyan tévéműsorokat és számítógépes játékokat, amelyekben a szereplők fizikai erőszakkal oldják fel a konfliktusokat. Amikor gyermeke azt látja, hogy egy szereplő fizikai erőszakot alkalmaz egy probléma megoldására, hívja fel rá a figyelmét, hogy ilyet nem szabad tenni, és ajánljon néhány megoldást. Például: „Ahelyett hogy megveri az egeret, megkérhette volna, hogy ne piszkálja.”

 

Nagy a képzelőerőm és néha képzeletbeli barátaim vannak. Szeretem más embernek vagy dolognak tettetni magam.
Amit Ön tehet:
Segítsen gyermekének minél több szereplőt – akár a tv-ből, a videójátékokból és könyvekből – bevonni drámai játékba. Biztosítson olyan kellékeket, mint például ruhák, tojástartók és hatalmas kartondobozok, amelyek bővíthetik gyermeke lehetőségeit.

5-éves kor

 

Az, hogy a gyerekek hogyan használják a médiát, nagyban függ attól, hogy milyenek. Bár nincs két egyforma gyerek, a gyerekek általában ugyanazokon a fejlődési szinteken mennek keresztül. Ezeknek a szinteknek az ismerete segíthet Önnek gyermeke bátorításában, hogy a médiát új és kreatív módon használja.

 

Az Ön 5-éves gyermeke azt mondja...

 

Szeretek kitalálni és elmesélni történeteket. Tudom, hogy egy történetnek van eleje, közepe és vége.
Amit Ön tehet:
Amikor Ön és gyermeke egy filmet néz, változtassa a mozizást történetmesélő játékká. Miután a műsor egy szereplője valami fontosat csinál vagy nem sokkal a vége előtt kapcsolja ki a műsort, és kérdezze meg gyermekétől, mi fog történni. Miután gyermeke kitalálta saját verzióját, folytassák a filmet, kiemelve, mi volt ugyanolyan és mi volt más.

 

Szeretek kitalálni játékokat egyszerű szabályokkal.
Amit Ön tehet:
Próbáljon olyan számítógépes játékokat választani, amelyek lehetővé teszik gyermekének, hogy ő határozza meg a szabályokat, vagy legyen benne „felfedezés mód”, amely engedi gyermekét kísérletezni. Mielőtt gyermeke elkezd játszani, ellenőrizze a játék beállításait, hogy megtudja mi lehetséges – néha találhat „Szülők” gombot is.

 

Néha félek a hangos zajoktól, a sötéttől, az állatoktól és néhány embertől.
Amit Ön tehet:
Kerülje az olyan tévéműsorokat, amelyet gyermeke ijesztőnek találhat – különösen közvetlenül lefekvés előtt. Ha megijed, nyugtassa meg, hogy mindenki biztonságban van. Egy ölelés vagy a kedvenc játéka megvigasztalhatják.

 

Amikor dühös vagy féltékeny vagyok, néha verekedni kezdek.
Amit Ön tehet:
Amikor gyermeke érzelmileg erősen reagál, segítsen neki megbirkózni vele úgy, hogy ellátja olyan szavakkal, amelyeket használhat. Mondhatja azt, hogy: „Látom, hogy dühös vagy, mert ki kellett kapcsolnunk a tévét, hogy elkészüljünk az induláshoz”, és „Biztosan szomorú vagy, hogy kitörlődött a számítógépről a rajzod.” Emellett kerülje azokat a műsorokat, könyveket és filmeket is, amelyekben a szereplők fizikai erőszakkal oldanak fel konfliktusokat.

 

Szeretek mozogni.
Amit Ön tehet:
Amellett, hogy korlátozza azt az időt, amelyet gyermeke tévénézéssel és számítógépes játékokkal tölt, vegye rá, hogy mozogjon, ugrándozzon, fusson, egyensúlyozzon, dobjon, fára másszon, ugrókötelezzen, galoppozzon, szökdécseljen és táncoljon.

 

Értem a szabályokat. Megpróbálok rákérdezni, hogy rendben van-e, mielőtt belekezdek valamibe.
Amit Ön tehet:
Tudassa gyermekével, hogy mikor nézhet, és mikor nem nézhet tévét, mikor használhatja, és mikor nem használhatja a számítógépet. Próbáljon következetesnek lenni és a gyermekével folytatott vita közepén elkerülni az olyan kijelentéseket, amelyek új szabálynak tűnhetnek.

 

Néha el kell vonulnom, és egyedül kell lennem.
Amit Ön tehet:
Gyermekének szüksége lehet egy kis leállásra, különösen, amikor először kezd alkalmazkodni az óvodához. Ahelyett, hogy a tévét arra használja, hogy a gyermeke azt bámulja, találjon más tevékenységeket, például a rajzolást vagy nyugtató zenehallgatást.

 

Tudom, kik a körülöttem lévő emberek, a bátyám, a nővérem vagy a nagymamám. Azt is tudom, hogy más családok lehetnek ugyanolyanok, mint az enyém, de másmilyenek is.
Amit Ön tehet:
Olyan tévéműsorokat, könyveket és szoftvereket válasszon, amelyekben gyermeke más háttérrel rendelkező emberekkel találkozhat. Segítsen gyermekének megérteni, hogy nem minden család egyforma. Bátorítsa mások tiszteletére azzal, hogy megismertet vele különféle babákat, ételeket, műsorokat és dalokat.

 

Ismerek néhány színt, és tudom használni az olyan kifejezéseket, mint „kicsi”, „kisebb” és „legkisebb”. Osztályozni tudom a dolgokat méretük alapján is és csoportokat tudok kialakítani.
Amit Ön tehet:
Olyan tévéműsorokat és számítógépes tevékenységeket válasszon, amelyek lehetőséget adnak gyermekének az osztályozásra, a számolásra és a sorozatok kialakítására. Segítsen neki a helyükre rakni könyveket, filmeket és más játékokat, kategóriák szerint. Például: „Először az állatokról szóló könyveket rakjuk el.”

 

Szeretek vitatkozni és megfejteni dolgokat. Szeretem azt a szót használni, hogy „mert”.
Amit Ön tehet:
Egy tévéműsor megtekintése után tegyen fel gyermekének „mi lett volna, ha” kérdéseket, például: „Mi lett volna, ha Bogi idősebb lett volna, mint a testvére András?”

 

Érdekel, hogyan következik egyik dolog a másikból.
Amit Ön tehet:
Olyan tévéműsorokat, számítógépes tevékenységeket és könyveket válasszon, amelyek bevezetik gyermekét az ok-okozat világába, és megmutatják neki, hogyan működnek a dolgok. Keressen „vedd ki a részed” és „rakd össze” tevékenységeket, olyan játékokat, amelyek mechanikus tárgyakat és olyan folyamatokat használnak, amelyek során egyik esemény a másokhoz vezet.

 

Kezdem megérteni mi a jó és mi a rossz.
Amit Ön tehet:
Beszélgessen gyermekével arról, hogy egy tévészereplő miért tesz valamit, és mi teszi egy szereplő viselkedését helyessé vagy helytelenné.

6-éves kor

 

Az, hogy a gyerekek hogyan használják a médiát, nagyban függ attól, hogy milyenek. Bár nincs két egyforma gyerek, a gyerekek általában ugyanazokon a fejlődési szinteken mennek keresztül. E szintek ismerete segíthet Önnek gyermeke bátorításában, hogy a médiát új és kreatív módon használja.

 

Az Ön 6-éves gyermeke azt mondja...

 

Szeretek festeni, színezni, egyszerű szavakat olvasni, betűket és számokat nyomtatni, és társas- és kártyajátékokat játszani.
Amit Ön tehet:
Olyan tévéműsorokat és számítógépes tevékenységeket válasszon, amelyek lehetőséget adnak gyermekének, hogy ezeket a tevékenységeket végezze. Korlátozza képernyő előtt töltött idejét is, hogy igazi festékeket, könyveket, és ne elektronikus játékokat használhasson.

 

Szeretek színészkedni, és vannak kedvenc játékaim és tárgyaim, pl. a vonatok és a babák. Vannak dolgok, amiket szeretek gyűjteni is.
Amit Ön tehet:
Biztosítson sok lehetőséget gyermekének a játékra, és biztassa könyvek olvasására, weboldalak meglátogatására és arra, hogy olyan műsorokat nézzen, amelyek tanítanak neki valami újat arról, ami őt érdekli.

 

Nagyon élvezem, hogy olvasni tanulok. Kezdek megismerni néhány betűt és szót.
Amit Ön tehet:
Bátorítsa gyermekét olvasásra, amikor csak tudja. Kérje meg, hogy olvasson fel szavakat a tévé és számítógép képernyőjéről. Ha van kedvenc tévéműsora, használja fel azt a könyvekkel való kapcsolatteremtésre könyvtárlátogatással, és olyan történetek megismerésével, amelyek hasonló témájúak és ismerős szereplők tűnnek fel bennük.

 

Szeretem, ha dicsérnek.
Amit Ön tehet:
Ez fontos időszaka annak, hogy „rajtakapja” gyermekét, amikor jó valamiben. Dicsérje meg, amikor olyasmit csinál, aminek Ön örül, pl. kikapcsolja a tévét, amikor Ön azt mondja.

 

Kezdem megismerni az otthonomon kívüli világot. Az olyan dolgok, amelyeket nem ismerek – pl. hangos zajok, vihar, szél, eső, tűz, idegenek, állatok – megijesztenek.
Amit Ön tehet:
Kerülje az olyan tévéműsorokat és filmeket, amelyek ijesztőek vagy erőszakosak. Ha gyermeke megijed, nyugtassa meg, hogy mindenki biztonságban van. Ha olyasmit lát, ami félelmet kelt, pl. villámot és vihart, magyarázza el, honnan jön a villám és miért nem kell tőle félni. Ha az egyszerű szóbeli magyarázatok nem nyugtatják meg, adja oda kedvenc plüssállatát vagy ölelje meg.

 

Lehet, hogy van néhány kedvenc játékom. Néhány közülük butuska, vagy nem túl érdekes számodra.
Amit Ön tehet:
Gyermeke a játékokat arra használhatja, hogy érzéseit feldolgozza. Például, ha gyermeke úgy tesz, mintha rosszfiúkkal harcolna, esetleg éppen saját félelmeit küzdi le. Ismerje meg azokat a szereplőket, akik érdeklik gyermekét – még a tévéműsorbelieket és a videójátékban szereplőket is. Biztassa arra, hogy ő maga gondolkodjon el - nem a szuperhős, akit játszik - hogyan oldhatna meg olyan helyzeteket, amelyeket játék közben ő maga alakít ki.

 

Néha nehezen tudok döntést hozni, és azt csinálni, amit mondanak.
Amit Ön tehet:
Hasznos lehet arra emlékeztetni gyermekét, hogy Ön mit vár el, és figyelmeztesse őt, hogy fel tudjon készülni. Például, ha gyermeke korlátozott ideig játszhat a számítógépen, mondja ezt meg neki, és emlékeztesse erre 10 perccel és 2 perccel az idő lejárta előtt.

 

Szeretek újféleképpen mozogni, például hintázni, bújócskázni és biciklizni.
Amit Ön tehet:
Amellett, hogy korlátozza azt az időt, ameddig gyermeke tévét néz vagy játszik a számítógépen, vegye rá a testmozgásra. Használja a tévét emlékeztetőként: Ha egy szereplő valamilyen fizikai tevékenységet végez, például táncol, biztassa gyermekét arra, hogy ő is próbálja ki, miközben nézi a műsort. Vagy emlékeztesse olyan dolgokra, amelyeket kedvenc szereplői csináltak, és kérdezze meg, hogy ő szeretné-e utánuk csinálni.

 

Kezdem megtanulni, hogy az emberek különbözőek, különböző életet élnek, de mégis főleg magamra koncentrálok.
Amit Ön tehet:
Mondja el gyermekének, hogy sok különböző kultúra és sok nézőpont létezik. Segítsen gyermekének felfedezni a világot weboldalak és olyan műsorok megtekintésével, amelyek új emberekkel, helyekkel és eszmékkel ismertetik meg.  

7-éves kor

 

Az, hogy a gyerekek hogyan használják a médiát, nagyban függ attól, hogy milyenek. Bár nincs két egyforma gyerek, a gyerekek általában ugyanazokon a fejlődési szinteken mennek keresztül. E szintek ismerete segíthet Önnek gyermeke bátorításában, hogy a médiát új és kreatív módon használja.

 

Az Ön 7-éves gyermeke azt mondja...

 

Szeretek egyedül játszani. Különösen a művészeteket, a kézművességet és az alkotást szeretem.
Amit Ön tehet:
Segítsen gyermekének olyan tévéműsorokat és weboldalakat keresni, amelyek megtanítják neki, hogyan kell dolgokat készíteni. Lássa el az alapvető eszközökkel, ragasztóval és ollóval, és hagyjon neki bőségesen időt a tárgyak elkészítésére.

 

Ha elkezdek egy feladatot, be is akarom fejezni és tökéletességre törekszem.
Amit Ön tehet:
Ha gyermeke egy feladatba kezd a számítógépen, hagyjon neki időt, hogy kedve szerint befejezhesse azt. Ezt azt is jelentheti, hogy meg kell mutatnia neki, hogyan kell elmenteni egy elektronikus feladatokat és később visszatérni rá.

 

Nagyon szégyenlős vagyok, ha először próbálok ki valamit.
Amit Ön tehet:
Segítsen gyermekének felkészülni az új helyzetekre. Használjon például weboldalakat és könyveket, hogy megismertesse gyermekét új iskolájával vagy a sportegyesülettel, ahova edzésre fog járni.

 

Szeretek mindenfélén elgondolkozni.
Amit Ön tehet:
Ismertessen meg gyermekével olyan weboldalakat, amelyek rejtvényeket adnak fel és segítséget nyújtanak a megfejtésben. Hagyja, hogy megoldja a problémákat és hogy kreatívan gondolkodjon. Ügyeljen az olyan számítógépes tevékenységekre, amelyek csak „begyakoroltatnak” tényeket.

 

Nehezen jövök ki fiú- és lánytestvéreimmel, és más gyerekekkel.
Amit Ön tehet:
Ha gyermeke vitatkozik egy tévéműsor miatt, vagy veszekszik azon, hogy ki használhatja a számítógépet, győzze meg, hogy kezdjen valami más tevékenységbe vagy játsszon a szabadban.

 

Szeretem megtervezni a napomat.
Amit Ön tehet:
Segítsen gyermekének naptárt készíteni - akár a számítógépen, vagy egy saját készítésűt papírból és fényképekkel - amelyet arra használhat, hogy követni tudja, mit mikor csinál. Látható helyre helyezze el a naptárt.

 

Néha félek az új házimunkáktól és tevékenységektől, mert nem vagyok benne biztos, hogy kezdjek neki.
Amit Ön tehet:
Segítsen gyermekének elindulni, amikor valami újat próbál ki, például egy videójátékot vagy számítógépes tevékenységet. Bátorítsa gyermekét azzal, hogy meg tudja csinálni.

 

Már lehet, hogy nincs olyan sok ijesztő álmom, mint régen.
Amit Ön tehet:
Figyeljen oda az ijesztő filmekre és tévéműsorokra – még mindig meg tudják ijeszteni gyermekét. Ha valami szokatlant vagy kísértetiest lát, nyugtassa meg, hogy mindenki biztonságban van.

 

Büszke vagyok a családomra.
Amit Ön tehet:
Meséljen többet gyermekének a család történetéről, mutasson képeket, házi videófelvételeket és kutassák fel családfájukat az interneten. Használja a tévéműsorokat és a weboldalakat, hogy megismertesse gyermekét az Önökétől eltérő kultúrájú emberekkel és helyekkel.

 

Egyre jobban érdeklődöm a világűr iránt.
Amit Ön tehet:
Segítsen gyermekének felfedezni a természettudományokat, ismertesse meg a bolygókról és a galaxisról szóló weboldalakkal és tévéműsorokkal.

 

Kedvelem a társasjátékokat és a kirakókat.  A bűvészmutatványokat is szeretem.
Amit Ön tehet:
Segítsen gyermekének olyan számítógépes tevékenységeket találni – például weboldalakat a bűvészkedésről, vagy videójátékokat, amelyek új készségeket tanítanak neki - amelyek segítenek neki kíváncsisága kielégítésében.

 

Elkezdek egyre többet olvasni egyedül, de még mindig nagyon szeretem, ha te olvasol fel nekem.
Amit Ön tehet:
Amikor gyermeke a számítógépet használja, biztassa arra, hogy felolvassa a képernyőn látható szavakat. Segítsen neki kiejteni az ismeretlen szavakat. Olvassanak el együtt hosszabb bekezdéseket úgy, hogy hallja, ahogy Ön értelmezi a szavakat és mondatokat.

 

Néha kérdezek az életről és a halálról, és hogy én miért vagyok.
Amit Ön tehet:
Amikor a tévéműsorok és filmek a halálról vagy a vallásról szólnak, kérdezze meg gyermekét, hogy mit lát és érez.  

8-éves kor

 

Az, hogy a gyerekek hogyan használják a médiát, nagyban függ attól, hogy milyenek. Bár nincs két egyforma gyerek, a gyerekek általában ugyanazokon a fejlődési szinteken mennek keresztül. E szintek ismerete segíthet Önnek gyermeke bátorításában, hogy a médiát új és kreatív módon használja.

 

Az Ön 8-éves gyermeke azt mondja...

 

Érdeklődöm az otthonom kívül eső dolgok és emberek iránt.
Amit Ön tehet:
Használja az internetet és a filmeket arra, hogy gyermekével új helyeket, embereket és eszméket ismertessen meg. Biztassa kíváncsisága kielégítésére. Például készen állhat arra, hogy belépjen egy klubba vagy iskola utáni tevékenységbe kezdjen.

 

Barátaim nagyon fontosak számomra és van legjobb barátom is. Néha nyomást gyakorolnak rám a körülöttem lévő gyerekek.
Amit Ön tehet:
Gyermeke barátai esetleg olyan filmeket vagy tévéműsorokat is nézhetnek, amelyeket Ön nem enged (vagy fordítva). Segítsen megérteni gyermekének, hogy teljesen rendben van, ha a családok különböző módon választanak és mások a szabályaik.

 

Bátor vagyok, és kész újdonságokat kipróbálni. Mégis félek néha, hogy hibázok, vagy megszidnak valamiért. Néha még félek a sötétben. A félelem legyőzésének egyik módja, hogy szembenézek vele.
Amit Ön tehet:
Gyermeke vonzódhat azokhoz a videójátékokhoz, tévéműsorokhoz és filmekhez, amelyek megijesztik. Segítsen neki beszélni arról, amit lát, emlékeztetve, hogy biztonságban van. Nem biztos, hogy gyermeke magától fog beszélni azokról a dolgokról, amelyek ijesztőek, ezért rá kell kérdeznie. Néha segít, ha egy általános kérdéssel kezdi azzal kapcsolatban, hogy mi ijesztő egy tévéműsorban, ez majd segít neki kifejezni érzelmeit.

 

Nagyon jól tudok színészkedni, és teljesen elmerülök a játékban, miközben egy szereplőt alakítok.
Amit Ön tehet:
Adjon lehetőséget különböző karaktereket és szereplőket eljátszani – például azokat, amelyeket a tévéműsorokban és filmekben szimpatikusnak talál. Kérdezze meg tőle, hogy mit szeret és mit nem a különböző szereplőkben, és miért. Mondja el gyermekének, hogy a fiúk és a lányok bármilyen szerepet eljátszhatnak, amit csak akarnak.

 

Szükségem van segítségre, hogy megszervezzem a dolgaim. Vannak elvégzendő házimunkáim és házi feladataim.
Amit Ön tehet:
Ismertesse meg gyermekét a naptárral, vagy egy számítógépes programon belül, vagy egy saját készítésű papírnaptárral. Segítsen neki a mappakészítésben is - esetleg a számítógépen az elektronikus fájloknak és papírból a házi feladatoknak - amelyekben tárolhatja és megtalálhatja az iskolai munkáit.

 

Szeretek építeni dolgokat és dolgok összerakásával kísérletezni. Építőkészletekkel, babákkal, tudományos készletekkel, művész- és kézműves készletekkel és sportfelszerelésekkel játszom.
Amit Ön tehet:
Segítsen gyermekének olyan weboldalakat, számítógépes szoftvereket, tévéműsorokat és filmeket találni, amelyek az általa érdekesnek tartott dolgokról szólnak. Lássa el olyan eszközökkel is, amelyek dolgok készítését teszik lehetővé.

 

Kezdek egyre többet olvasni egyedül, de még mindig nagyon szeretem, ha te olvasol fel nekem.
Amit Ön tehet:
Biztassa gyermekét, hogy olvasson, amikor a számítógépet használja. Olvassanak felváltva, ha közösen olvasnak egy könyvet. Segítsen gyermekének olyan könyveket keresni a weben, amelyek tetszhetnek neki.

 

Jobb vagyok szóban, mint írásban.
Amit Ön tehet:
Biztassa gyermekét arra, hogy meséljen arról amit a tévében, filmekben, könyvekben és weboldalakon lát és hall. Tegyen fel neki nyitott kérdéseket, amelyekre nem csupán „igen” vagy „nem” a válasz.

 

Büszke vagyok a családomra.
Amit Ön tehet:
Meséljen többet gyermekének a család történetéről, mutasson képeket, házi videófelvételeket és kutassák fel családfájukat az interneten. Használja a tévéműsorokat és a weboldalakat, hogy megismertesse gyermekét az Önökétől eltérő kultúrájú emberekkel és helyekkel.

 

Egyre jobban érdeklődöm a világűr iránt.
Amit Ön tehet:
Segítsen gyermekének felfedezni a természettudományokat, ismertesse meg a bolygókról és a galaxisról szóló weboldalakkal és tévéműsorokkal.

 

Nagyon érdekel, hogy mi a helyes és mi a helytelen, és nagyon megvisel, ha valami „rosszat” csinálok.
Amit Ön tehet:
Beszélgessen gyermekével arról, amit a tévé és filmszereplők tesznek. Emelje ki a pozitív viselkedést. Gyermeke véleményt formál arról, hogy hogyan illeszkedik a világba, és az Ön iránymutatására van szüksége.

 

Érdekel a múlt.
Amit Ön tehet:
Ismertessen meg gyermekével olyan weboldalakat és tévéműsorokat, melyek által felfedezheti a történelmi időszakokat. Emeljen ki különböző kultúrákból és helyekről származó embereket, akik más tapasztalatokkal rendelkeznek, mint ő.

9-éves kor

 

Az, hogy a gyerekek hogyan használják a médiát, nagyban függ attól, hogy milyenek. Bár nincs két egyforma gyerek, a gyerekek általában ugyanazokon a fejlődési szinteken mennek keresztül. E szintek ismerete segíthet Önnek gyermeke bátorításában, hogy a médiát új és kreatív módon használja.

 

Az Ön 9-éves gyermeke azt mondja...

 

Szeretem megtervezni a napjaimat.
Amit Ön tehet:
Vonja be gyermekét a családi tervek elkészítésébe, annak tisztázásába, hogy a tévé és a számítógép hová illik és hová nem. Segítsen neki korlátokat szabni és tervet készíteni úgy, hogy ellátja eszközökkel, például naptárral a számítógépen, ahol követni tudja az eseményeket, a házimunkákat és a házi feladatokat.

 

Kezdek felnézni különféle emberekre.
Amit Ön tehet:
Segítsen gyermekének jó példaképeket választani. Beszélgessenek azokról a tévében látott és rádióban hallott emberekről, akik felkeltették figyelmét. Mondja el gyermekének, hogy a lányok is és a fiúk is azok lehetnek, akik csak akarnak.

 

Szeretek véghezvinni dolgokat.
Amit Ön tehet:
Amikor gyermeke csinál valamit a számítógépen vagy videójátékkal játszik, segítsen neki jól csinálni. Ez – dicséretei mellett – segít neki, hogy magabiztosnak érezze magát.

 

Sok rémálmom van.
Amit Ön tehet:
Gyermeke napközben végzett tevékenységei befolyásolhatják álmait. Segítsen neki távol maradni az ijesztő dolgoktól, például bizonyos tévéműsoroktól és videójátékoktól. Ha gyermeke olyasmit lát, ami miatt kényelmetlenül érzi magát, beszélgessen vele róla.

 

Tudok önállóan gondolkodni és sokkal jobban el tudom látni magam, mint korábban.
Amit Ön tehet:
Mutasson gyermekének olyan tévéműsorokat, weboldalakat és könyveket, amelyek gondolkodásra késztetik, mert új témákkal ismertetik meg.  Tegyen fel gyermekének kérdéseket, és tudja meg mi jár a fejében.

 

Jó problémamegoldó vagyok, és sokáig tudok koncentrálni.
Amit Ön tehet:
Biztassa gyermekét arra, hogy megtanulja, a különböző médiumok hogyan működnek. Ha érdeklődik, tanítsa meg neki hogyan kell használni a családi videókamerát (ha van Önnek ilyen), vagy írassa be egy filmes szakkörre. Mutasson gyermekének fejtörő weboldalakat és könyveket.

 

Nem játszom túl sokat lányokkal (ha fiú vagyok), vagy túl sokat fiúkkal (ha lány vagyok).
Amit Ön tehet:
Segítsen gyermekének elkerülni az olyan tévéműsorokat és filmeket, amelyek megerősítik a sztereotípiákat azzal kapcsolatban, hogy „mit csinálhatnak a lányok” és „mit csinálhatnak a fiúk”. Kérdezze meg, mit gondol, mit csinálhatnak a fiúk és a lányok az osztályában. Emlékeztesse rá, hogy a férfiak és a nők maguk dönthetik el, mik szeretnének lenni.

 

Felelősségteljes vagyok és tudok vigyázni kisebb testvéreimre.
Amit Ön tehet:
Ha engedi, hogy gyermeke kisebb testvéreire vigyázzon, biztassa arra, hogy játsszanak együtt, rendezzék meg saját tévéműsorukat vagy színdarabjukat. Segítsen gyermekének megérteni, hogy a jó bébiszitter sokkal többet tesz annál, mint hogy együtt néz tévét a kisgyerekekkel.

 

Szeretek sportolni.
Amit Ön tehet:
Próbálja megakadályozni, hogy a tévé és a videójátékok a sport és a fizikai játék útjába álljanak. Amikor gyermeke egy sportról és sportolókról szóló műsort néz, vagy ilyen weboldalra látogat, biztassa, hogy tudjon meg többet arról, milyen fizikai tevékenységeket végezhet.

 

A becsületesség és az igazmondás fontosak számomra.
Amit Ön tehet:
Otthon állítson fel egyértelmű szabályokat a számítógép, a videójáték és a tévé felváltva történő használatáról. Gyermeke úgy érezheti, hogy becsapták, ha nem egyértelmű, ki mit csinálhat és mikor. Beszélgessen el vele arról is, hogy a tévészereplők esetleg nem becsületes vagy nem őszinte módon viselkednek.

 

Ha érdekel egy téma, szeretem minél jobban megismerni.
Amit Ön tehet:
Ha gyermekét érdekli valami, segítsen neki többet megtudni róla úgy, hogy kapcsolódó weboldalakat és filmeket keresnek, és könyvtárlátogatásokat tesznek. Ismertessen meg vele különböző kultúrákat, szokásokat, embereket és helyeket.  

10-éves kor

 

Az, hogy a gyerekek hogyan használják a médiát, nagyban függ attól, hogy milyenek. Bár nincs két egyforma gyerek, a gyerekek általában ugyanazokon a fejlődési szinteken mennek keresztül. E szintek ismerete segíthet Önnek gyermeke bátorításában, hogy a médiát új és kreatív módon használja.

 

Az Ön 10-éves gyermeke azt mondja...

 

Szeretem megtervezni a napjaimat.
Amit Ön tehet:
Használja ki gyermeke nyitottságát és használjon weboldalalkat és tévéműsorokat új helyek és eszmék megismerésére. Biztassa, hogy valami újat nézzen, vagy új helyre látogasson. Mutasson neki példát azzal, hogy Ön is így tesz.

 

Szeretem a legtöbbet kihozni magamból, de nem kell feltétlenül nyernem.
Amit Ön tehet:
Ha gyermeke videójátékot játszik barátaival és testvéreivel, minimalizálja a versengést és biztasson mindenkit arra, hogy tudjon sportszerűen veszíteni. Ajánljon fel olyan játékokat, amelyek kevésbé a nyerésről, inkább a részvételről szólnak.

 

Szeretek gyűjteni.
Amit Ön tehet:
Segítsen gyermekének többet megtudni érdeklődési köréről. Ismertessen meg vele olyan weboldalakat, könyveket és filmeket, amelyek információval szolgálnak az általa gyűjtött dolgokról.

 

Szeretem a barátaimat és sokat tudok róluk. Különösen azokat a barátokat szeretem, akikben megbízhatok.
Amit Ön tehet:
Ha gyermeke chatet használ a barátaival való kapcsolattartásra, adjon neki tippeket, hogy hogyan kommunikálhat egyértelműen. Emlékeztesse rá, hogy ne áruljon el személyes információkat a weben olyanoknak, akikkel még nem találkozott.

 

Szeretek a szabadban lenni, sok mindent csinálok. Imádok mozogni.
Amit Ön tehet:
Próbálja megakadályozni, hogy a tévé legyen az alaptevékenység, csak mert azt már ismeri. Gyermeke érdeklődése a tévé iránt csökkenhet, ez tehát remek alkalom arra, hogy más, különösen fizikai tevékenységek végzésére ösztönözze.

 

Néha mérges leszek és hirtelen dühkitöréseim vannak, de ezek általában nem tartanak sokáig.
Amit Ön tehet:
A gyermek kirohanásainak rendszerint hamar vége, de alkalmanként „bosszút forralhat”, mint a videójátékok és a tévé szereplői. Segítsen gyermekének módot találni dühe levezetésére úgy, hogy lehetőséget ad neki frusztrációja szavakkal történő kifejezésére, vagy fizikai tevékenységet javasol, amely megmozgatja. Emeljen ki olyan tévé- vagy videójáték-szereplőket, akik konfliktusaikat nem fizikai és nem agresszív módon oldják fel.

 

Szeretem a híres emberekről, kalandokról és rejtélyekről szóló történeteket.
Amit Ön tehet:
Segítsen gyermekének élettörténetekkel foglalkozó weboldalalkat és tévéműsorokat, és az ő olvasási szintjén íródott érdekes történeteket találni. Tallózzon könyvkritikák között és kérjen javaslatokat az iskolai könyvtárostól.

 

Nem mindig tudom megkülönböztetni a jót a rossztól.
Amit Ön tehet:
Mutasson utat gyermekének úgy, hogy mesél arról, hogy egy tévészereplő miért csinál valamit, és mi teszi egy szereplő viselkedését helyessé vagy helytelenné.

 

Csak akkor szeretek beszélni, ha kész vagyok. Ha kérdezel tőlem – olyasmit például, hogy hogy vagyok – néha azt válaszolom, „Nem tudom.”
Amit Ön tehet:
Tegyen fel gyermekének nyitott kérdéseket azokról a tévéműsorokról, amelyeket nézni szokott. Ha elzárkózik a műsor megvitatásától, hozza fel a témát később.

 

A becsületesség nagyon fontos számomra.
Amit Ön tehet:
Legyen egyértelmű, hogy ki választhatja ki a következő tévéműsort és hogyan történjen a csere a számítógép-használat esetén. Gyermeke biztos akar lenni benne, hogy Ön mindenkit egyformán kezel.

 

Kis segítségre van szükségem a dolgok elvégzésében.
Amit Ön tehet:
Ha gyermeke szívesen követ egy beosztást, próbáljon meg következetesnek lenni, és felügyelje napi teendőit. Például, ha a tévét nem kapcsolhatja be, míg be nem fejezi a házi feladatot, finoman emlékeztesse erre, amikor hazaér az iskolából.

 

Kezd kifejlődni a humorérzékem. Szeretem a csínyeket és a szójátékokat.
Amit Ön tehet:
Segítsen gyermekének olyan weboldalakat találni, amelyek megfelelnek az ő humorának, és ahol vannak szójátékok és szóviccek.  

11-éves kor

 

Az, hogy a gyerekek hogyan használják a médiát, nagyban függ attól, hogy milyenek. Bár nincs két egyforma gyerek, a gyerekek általában ugyanazokon a fejlődési szinteken mennek keresztül. E szintek ismerete segíthet Önnek gyermeke bátorításában, hogy a médiát új és kreatív módon használja.

 

Az Ön 11-éves gyermeke azt mondja...

 

Folyamatosan mozgásban vagyok. Energikus vagyok és nehezemre esik egy helyben maradni.
Amit Ön tehet:
Próbálja megakadályozni, hogy a tévé legyen az alaptevékenység, csak mert azt már ismeri. Gyermeke érdeklődése a tévé iránt csökkenhet, ez tehát remek alkalom arra, hogy más, különösen fizikai tevékenységek végzésére ösztönözze. Amikor segít gyermekének a házi feladatban – mondjuk a számítógépen – iktasson be „állj fel és mozogj” szüneteket.

 

Nagyon magamba tudok mélyedni és lefoglal az, hogy a testem hogyan kezd változni.
Amit Ön tehet:
Használja az internetet és a tévét és segítsen gyermekének felfedezni olyan kérdéseket, amelyek felmerülhetnek benne testével és személyes fejlődésével kapcsolatban.

 

Feneketlen a bendőm.
Amit Ön tehet:
Beszélgessen gyermekével a tévében reklámozott ételekről és hogy miért - vagy miért nem - fogyasztja azokat a család.

 

Bár nem tűnök mindig érdeklődőnek, élvezem a családommal töltött időt. Néha több időt töltök a nappali szobában, mint a sajátomban.
Amit Ön tehet:
Ha ezt még nem tette meg, helyezze a tévét és a számítógépet a ház forgalmas részére, hogy ezek ne legyenek magányos tevékenységek. Néha úgy is dönthet, hogy bevonja a tévénézést, és a számítógép-használatot nagyobb családi tevékenységekbe. Máskor kikapcsolhatja mindkettőt, hogy a család más tevékenységekre, játékokra és beszélgetésekre koncentráljon.

 

Intenzívek az érzéseim. Ha mérges vagyok, verekszem, rúgok, ütök és ajtókat csapkodok. Ha boldog vagyok, az sokszor hangos nevetésben nyilvánul meg.
Amit Ön tehet:
Segítsen gyermekének érzései levezetésében. Tévénézés, vagy videójáték közben hangsúlyozza, amikor egy szereplő egy konfliktust nem fizikai és nem agresszív módon old fel. Ajánljon egy új játékot vagy tevékenységet, ha gyermeke kritikussá vagy túlérzékennyé válik bizonyos játékok közben.

 

Szeretek gyűjteni és szeretem elcserélni gyűjteményem darabjait.
Amit Ön tehet:
Segítsen gyermekének többet megtudni érdeklődési köréről. Ismertessen meg vele olyan weboldalakat, könyveket és filmeket, amelyek információval szolgálnak az általa gyűjtött dolgokról. Ha olyan oldalakra látogat, amelyek engedélyezik az adásvételt, segítsen neki megérteni, hogy ez mivel járhat, például extra díjakkal, személyes információk gyűjtésével és visszaváltási feltételekkel.

 

Barátaim nagyon fontosak számomra, még akkor is, ha néha irigy vagyok arra, amijük van.
Amit Ön tehet:
Segítsen megérteni gyermekének, hogy amit barátai csinálhatnak vagy kapnak – például későig fennmaradhatnak egy tévéműsort megnézni, vagy megveszik nekik a legújabb videójátékot – eltérhet a saját tapasztalataitól. Segítsen neki megérteni az Ön döntései mögött meghúzódó okokat.

 

Több dologtól félek, mint tavaly. Főleg egyedül lenni nem szeretek.
Amit Ön tehet:
Kerülje az ijesztő és erőszakos tévéműsorokat és filmeket, például az emberrablásról szóló történeteket. Ha gyermeke megijed valamitől, amit lát, beszéljenek róla és nyugtassa meg, hogy biztonságban van.

 

Szeretek versenyezni, még a legjobb barátommal is.
Amit Ön tehet:
Ismertessen meg gyermekével olyan videójátékokat és weboldalakat, amelyek lehetővé teszik számára, hogy versengjen, de nem erőszak és öldöklés árán. Biztassa gyermekét arra, hogy tudjon sportszerűen veszíteni még akkor is, ha a számítógép ellen játszik.

 

Szeretem a jó történeteket – akár igaz, akár kitaláció. Jobban érdekelnek az aktuális események, mint a történelem és szeretek térképet használni, hogy megtaláljam az emlegetett helyeket.
Amit Ön tehet:
Segítsen gyermekének érdekes tévéműsorokat és hasznos weboldalakat találni. Próbáljon meg nem céltalanul szörfözni a tévécsatornák között és az interneten. Helyette nézze át a műsorújságot, hogy megtudja, mit lesz a tévében, és kérjen segítséget egy könyvtárostól az interneten való eligazodásban. Tegye a könyvjelzők közé a megbízható földrajzi oldalakat, amelyeket gyermeke használhat új helyek megtalálására.

 

Engem jobban érdekel a mozi.
Amit Ön tehet:
Tegyen fel kérdéseket gyermekének azokról a filmekről, amelyek érdeklik. Tudja meg, hogy bizonyos filmek miért vonzóak azáltal, hogy beszélgetést kezdeményez a szereplőkről, a történetről vagy a speciális effektusokról.  

12-éves kor

 

Az, hogy a gyerekek hogy használják a médiát, nagyban függ attól, hogy milyenek. Bár nincs két egyforma gyerek, a gyerekek általában ugyanazokon a fejlődési szinteken mennek keresztül. E szintek ismerete segíthet Önnek gyermeke bátorításában, hogy a médiát új és kreatív módon használja.

 

Az Ön 12-éves gyermeke azt mondja...

 

Általában meg vagyok elégedve magammal és azzal, amit csinálok. Tudom, hogy nem vagyok tökéletes, de nem várom el másoktól sem, hogy tökéletesek legyenek.
Amit Ön tehet:
Próbálja megakadályozni, hogy a negatív sztereotípiák, a szóbeszédek és a pletykák aláássák gyermeke önbizalmát. Kérdezze meg tőle, mi tetszik neki kedvenc tévéműsorában, filmjeiben és videójátékaiban.

 

Barátaimtól gyakran kapok támogatást és örömet. Ugyanannyira érdekel az ő mondanivalójuk, mint a sajátom.
Amit Ön tehet:
Ha gyermeke chatet használ a barátaival való kapcsolattartásra, hozzon neki példákat arról, hogyan kell gondolatokat és véleményeket közölni, miközben figyel a másik fél mondanivalójára is. Gyermeke esetleg többet tud az internetes szlengről, mint Ön, de szüksége lehet iránymutatásra, ha világosan érthető írásról vagy az online biztonságról van szó.

 

Próbálom magam kitalálni, mi a jó és mi a rossz, és kevésbé függök attól, amit a szüleim mondanak.
Amit Ön tehet:
Gyermeke esetleg megpróbálja egyensúlyba hozni etikai normáit azzal, hogy olyan barátokkal fogadtassa el magát, akik esetleg zavarba ejtő döntéseket is hoznak. Adjon neki útmutatást úgy, hogy beszélgetnek erről a kihívásról, amikor ez felmerül filmekben és a tévében. Vitassák meg, hogy egy szereplő miért tesz valamit, és mi tesz egy bizonyos választást helyessé vagy helytelenné.

 

Feneketlen a bendőm.
Amit Ön tehet:
Beszélgessen gyermekével a tévében reklámozott ételekről, és hogy miért - vagy miért nem - fogyasztja azokat a család.

 

Nagyon ügyelek a megjelenésemre.
Amit Ön tehet:
Beszélgessen el gyermekével arról, hogy mitől „néz ki valaki jól” – odafigyel a megjelenésére és pozitív a szemléletmódja. Próbálja meg kihangsúlyozni, ha egy állítólagosan elbűvölő tévé és filmszereplő nem megfelelően viselkedik és hallgassa meg, hogy gyermeke számára mi a „vonzó”.

 

Ma már ugyan nem félek olyan sok mindentől, mint régebben, de még mindig nem vagyok nyugodt egyedül.
Amit Ön tehet:
Kerülje az olyan tévéműsorokat és filmeket, amelyek megzavarhatják gyermeke nyugalmát, különösen közvetlenül lefekvés előtt. Ha megijed valamitől, amit lát, beszéljenek róla és nyugtassa meg, hogy biztonságban van.

 

Jól tudok előre tervezni és motivált vagyok.
Amit Ön tehet:
A tévé valószínűleg kevésbé fogja meg gyermekét ebben a korban. Ez jó időszak arra, hogy más tevékenységre biztassa, például olyan weboldalak és könyvek felfedezésére, amelyek érdeklődésére építenek, és arra bátorítják, hogy írjon és elmondja saját történeteit. Amikor gyermeke a tévéhez fordul, kérje meg, hogy olvassa el a műsorújságot, mielőtt bekapcsolná a készüléket.

 

Néhány barátom próbálgatja a dohányzást és az alkoholfogyasztást.
Amit Ön tehet:
Beszélgessen gyermekével arról, hogy a cigarettát, az alkoholt és más drogokat hogyan ábrázolnak a filmekben és a tévéműsorokban. Vitassák meg a különbséget a fiktív csillogás és a valóság között. Mondja el gyermekének, hogy ezek közül a tevékenységek közül melyek elfogadhatóak és melyek nem elfogadhatóak az Ön számára.

 

Mielőtt megnézek egy filmet, szeretek többet megtudni róla.
Amit Ön tehet:
Segítsen gyermekének a filmek kritikus nézőjévé válni, azzal kezdve, hogy eldönti, érdemes-e megnézni a filmet. Tudja meg, hogy bizonyos filmek miért vonzóak úgy, hogy beszélgetést kezdeményez a szereplőkről, a történetről vagy a speciális effektusokról.

 

A való élet tudományos kísérletei, művészete és zenéje iránti érdeklődésem növekszik.
Amit Ön tehet:
Használja a tévét és az internetet, hogy segítsen gyermekének kíváncsisága kielégítésében. Segítsen neki felfedezni, hogy a művészet és a zene nem csak nézőknek szól, hanem részt is lehet venni benne – ő is elvégezhet egy kísérletet vagy előadhat egy dalt.  

13-18-éves kor

 

Az, hogy a gyerekek hogyan használják a médiát, nagyban függ attól, hogy milyenek. Bár nincs két egyforma gyerek, a gyerekek általában ugyanazokon a fejlődési szinteken mennek keresztül. E szintek ismerete segíthet Önnek gyermeke bátorításában, hogy a médiát új és kreatív módon használja.

 

Az Ön 13-18-éves gyermeke azt mondja...

 

A gyermekkor és a felnőttkor között állok, felfedezem, ki vagyok és hová tartozok. Kezdek a magam lábán állni, külön szüleimtől és családomtól.
Amit Ön tehet:
Segítsen gyermekének elérni a függetlenséget úgy, hogy megtanulja elmondani saját történeteit. Ahelyett, hogy csak mások által készített műsorokat nézne, biztassa saját történetei megírására, megfilmesítésére vagy megrajzolására. Ha rendelkezik videókamerával, biztassa gyermekét annak használatára vagy arra, hogy vegyen részt szakkörön, illetve dolgozzon önállóan.

 

Testemről alkotott képem változik, ahogy növekszem és fejlődök. Étrendem és egészségi állapotom hozzájárulnak ahhoz, hogy hogyan érzem magam a bőrömben, csakúgy, mint a társadalomhoz való viszonyom.
Amit Ön tehet:
Tini gyermeke (helytelen) információt cserélhet barátaival az egészségi állapottal és a fejlődéssel kapcsolatban, és informálódhat magazinokból és újságokból is. Ismertesse meg tini gyermekét olyan - online és nyomtatott – forrásokkal, amelyek következetesek azzal kapcsolatban, amit Ön szerint gyermekének tudnia kell.

 

Még mindig próbálom kitalálni, hogy mi a jó és mi a rossz. Végül kialakítom saját gondolati rendszeremet. De jelenleg még mindig válogatok barátaim és szüleim nézetei között.
Amit Ön tehet:
Tini gyermeke próbál egyensúlyt kialakítani aközött, amit etikai normák kifejlesztésének neveznek, és aközött, hogy barátai elfogadják. Használjon tévébeli, filmbeli és a hírekből származó helyzeteket kiindulásként, és beszélgessenek a jellem összetettségéről.

 

Nagy jelentőséget tulajdonítok a megjelenésemnek. A barátaim befolyásolják öltözködésemet és stílusomat.
Amit Ön tehet:
Beszélgessen el tini gyermekével arról, hogy mitől „néz ki valaki jól” – odafigyel a megjelenésre és magabiztos a szemléletmódja. Lehet, hogy a popkultúrából negatív testábrázolásokat és sztereotípiákat tesz magávévá és szüksége van az Ön útmutatására. Próbálja meg kihangsúlyozni, ha egy állítólagosan népszerű tévé és filmszereplő rossz döntéseket hoz, és hallgassa meg, hogy tini gyermeke számára mi a „vonzó”.

 

Még mindig tanulom kezelni a dühömet.
Amit Ön tehet:
Használja a tévét, a videójátékokat és a filmeket arra, hogy tini gyermekével beszélgessen a dühről, kiemelve azt, amikor egy szereplő a konfliktust nem fizikai és nem agresszív módon oldja fel. Biztassa tini gyermekét arra, hogy konstruktív módon fejezze ki érzelmeit: készítsen videót, szerezzen dalt vagy hozzon létre egy személyes weboldalt.

 

Gondolkodom a jövőn, és hogy mivel fogok foglalkozni, de valószínűleg még nem döntöttem.
Amit Ön tehet:
Használja az internetet és a tévét, hogy különböző foglalkozásokkal ismertesse meg tini gyermekét. Biztassa az e-mail használatára, hogy információt kérjen olyan szakértőktől vagy szervezetektől, amelyeket érdekesnek talál.

 

Hajlamos vagyok sok baráttal körülvenni magam. Szeretünk hasonló dolgokat csinálni.
Amit Ön tehet:
Segítsen gyermekének rászokni a kérdésfeltevésre, ahelyett, hogy barátaihoz idomulna. Biztassa kíváncsiságra egy információ hitelességét illetően – jöjjön az egy baráttól vagy egy népszerű weboldalról. Beszélgessen tini gyermekével arról, hogy mi tesz valamit hitelessé és mikor van szó ferdítésről.

 

Mint sok barátom én is randizgatok, ami lehetőséget nyújt a kísérletezésre és a tanulásra.
Amit Ön tehet:
Beszélgessen gyermekével a nemi szerepekről és a popkultúra üzeneteiről azzal kapcsolatban, hogy hogyan viselkednek a „fiúk” és a „lányok” egy kapcsolatban. Beszélgessen vele arról, mit jelent megbízni egy másik emberben, kiemelve azt, ami felületes a tévés és filmes románcokban.

 

Egyre inkább tudatában vagyok annak, hogy menyiben különbözöm másoktól, bár nem biztos, hogy teljesen el is fogadtam ezt.
Amit Ön tehet:
Segítsen gyermekének többet megtudni családja történetéről – mondjuk úgy, hogy felkutatják családfájukat az interneten – annak érdekében, hogy megalapozza a kultúra és az etnikumok felfedezését. Segítsen neki észrevenni, hogy számos nézőpont létezik és hogy minden történet – szerepeljen az a hírekben vagy a mozivásznon – fel van építve.

 

Sokat gondolkozom arról, hogy milyen világban szeretnék élni. Tanulom, hogy hogyan kell együtt dolgozni másokkal, hogy elérjük a közös célokat.
Amit Ön tehet:
Biztassa gyermekét az önkéntességre. Használja a weboldalakat és a közösségi tévéműsorokat, hogy többet megtudjon a létező lehetőségekről a környéken és máshol.